Duofold to najbardziej znana i najdłużej produkowana seria Parkera. Nim jednak pióra widoczne na poniższym zdjęciu trafiły na rynek miały miejsce różne wydarzenia, które o mało nie zmieniły historię firmy Parker. 



Koniec lat dwudziestych, to dla firmy Parker bardzo ciężki okres. Epoka jazzu, jak ją określił Francis Scott Fitzgerald, nie była aż tak wesoła, jak by się wydawało, zwłaszcza dla firmy Parker. Kłopoty finansowe i załamanie runku spowodowane recesją po pierwszej wojnie światowej, zmusiły firmę do bardziej intensywnych poszukiwań rozwiązań. George S. Parker podróżował po świecie szukając nowych rynków zbytu, a na prowincji mało znany sprzedawca piór Parkera, Lewis Tebbel, wpadł na pewien pomysł.

 

W owym czasie większość piór była albo w kolorze czarnym, albo w wykończeniach metalowych, złotych i srebrnych. Tebbel był przekonany, że kolorowe pióro na pewno zwróci na siebie uwagę i przyciągnie kupców. Parker w roku 1916 podjął pierwszą próbę z wprowadzeniem na rynek czerwonego pióra, Red Giant, ale była to sromotna porażka, związana z kiepskiej jakości materiałem, z którego zrobiono pióro. Wcześniej próbowano już używać czerwonego ebonitu, ale zawsze obawiano się jego kruchości i stosowano go bardzo rzadko. Od tego czasu udoskonalono jego produkcję i materiał był bardziej wytrzymały. Poza Tebbelem nikt chyba nie miał odwagi zaproponować powrót do czerwonego ebonitu. 

Model zaproponowany przez Tebbela był modyfikacją pióra Jack-Knife, ale w całości wykonanym z Hard Rubber, czyli ebonitu, a jedynymi czarnymi elementami była sekcja z duża stalówką i zakrętka systemu napełniania na końcu pióra oraz zakrętka na skuwce. Tebbel miał już nawet nazwę na to pióro: Duofold, duo od dwóch kolorów pióra, oraz fold jako oznaczenie wielkości stalówki, choć to tylko domysły, bo Tebbel nigdy nie wyjaśnił skąd taka nazwa.

 

Z wykonanym modelem Tebbel wrócił w trasę i pokazywał pióro dealerom, którzy byli pod wrażeniem i już składali zamówienia. W siedzibie firmy nikt jednak nie wierzył zapewnieniom Tebbela, gdyż znano go jako kiepskiego sprzedawcę. Upór Tebbela doprowadził go do syna George'a Parkera, Kennetha, odpowiadającego wtedy za reklamę w firmie, któremu model się spodobał, ale podczas nieobecności szefa firmy, ciągle przebywającego w Europie, zarząd odrzucił pomysł Tebbela, jako zbyt ryzykowny, po wpadce z poprzednim czerwonym piórem Red Giant.

 

Jednym z managerów firmy, który wierzył w powodzenie Duofolda, był Edward Davies. W San Francisco spotkał powracającego z podróży George'a Parkera i przedstawił mu nowy model pióra. Znając nastawienie firmy do kiepskich wyników Tebbela nie powiedział, że to był jego pomysł. Parker wysłał więc telegram do zarządu, że jest duże zamówienie „na pióro o nazwie Dufold w kolorze ciemnej czerwieni”. Kiedy jednak wrócił do siedziby firmy dowiedział się, że to nie Dufold, tylko Duofold i że jest to pomysł nieudacznika Tebbela. George Parker był wściekły, że ktoś próbował go oszukać. Odbyła się burzliwa rozmowa z zarządem. Powoli udało się wyjaśnić, że wszystko było po to, aby zwrócił uwagę na ważny projekt, a nie na nazwisko pomysłodawcy, który miał raczej kiepską reputację. Ostatecznie podjęto decyzję o produkcji próbnej serii pióra.

 

Firma nie chciała jednak produkować na początek dużej ilości piór. Mimo zapewnień Tebbela, że sprzeda on dużo tych modeli, zrobiono tylko 100 sztuk, 35 dla sprzedawców do zbierania zamówień i 65 na realizację tych zamówień. Zamówienia przekroczyły jednak oczekiwania firmy. W pięć miesięcy sprzedano 12 000 sztuk tego modelu pióra. Idąc za ciosem zorganizowano ogólnokrajową kampanię, w której określono gwarancję na to pióro na 25 lat. Duofold okazał się gigantycznym sukcesem. Nagle wszystkie firmy zaczęły produkować pióra w czerwono-czarnej kolorystyce. Mimo dobrego pomysłu Lewis Tebbel nie zabłysnął już niczym więcej i po paru latach opuścił firmę. Jego dalszy los pozostaje nieznany.


A oto wersja tej historii opisana przez samego szefa firmy:

 

Parkergrams - listopad 1922.

 

"Jeden z naszych terenowych menedżerów miał pomysł na pióro, które jego zdaniem mogło się sprzedawać. Zgłosił pomysł w swoim biurze, ale nie spotkał się on z życzliwym przyjęciem. Menedżer wsiadł w pociąg i pojechał do Janesville, by przedstawić swój pomysł. Piszący te słowa wysłuchał go a że był to człowiek cieszący się dobrą opinią, żeby go nie urazić postanowiliśmy zrobić kilka próbnych modeli. Powstało ich 100, 35 otrzymali sprzedawcy a 65 trafiło do magazynu, żeby zabezpieczyć do sprzedaży, gdyż nie liczyliśmy na większe zamówienia. Zleceń na to pióro było jednak znacznie więcej niż oczekiwaliśmy."

                                                                                                                                                               Geo. S. Parker


 

 

 

 

 

 

 

Oto jedna z pierwszych reklam Duofolda z roku 1921.

Za działania reklamowe tego pióra odpowiadał syn Georga Parkera, Kenneth Parker. Wykupił pierwszą reklamę w Saturday Evening Post w listopadzie 1921 roku. Od tego zaczęła się ogromna kampania reklamowa Duofolda, jakiej żadne pióro do tej pory nie miało. Kampania ta kosztowała 100 000 dolarów, jak na owe czasu suma gigantyczna. Jednak wszystko to się bardzo opłaciło. 



Potwierdzeniem faktu, że kierownictwo firmy Parker nie bardzo wierzyło w powodzenie tego modelu, jest fakt, że dopiero w styczniu 1922 roku firma wypełniła dokumentację zastrzegającą prawa do nazwy "Duofold" i otrzymała dokument zastrzegający ową nazwę o numerze 155,044 w maju 1922.

W tym samym miesiącu został złożony wniosek o zastrzeżenie układu kolorystycznego pióra składającego się z czerwonego korpusu i dwóch czarnych końcówek pióra. 

Była to najwyższa pora, bo ba rynku pojawiły się firmy próbujące wykorzystać ten sukces i zaczęły produkować podobne pióra. Dział prawny firmy Parker jednak szybko to zablokował i zakazał sądownie produkcji podobnych modeli. 


W 1923 roku Parker wprowadził na rynek pierwszy ołówek mechaniczny do serii Duofold. Był to pomysł jednego z managerów firmy. Na korpusie ołówka pojawiał się napis: Big Brother lub Big Bro.


 

 

 

Nawiązując do koloru czerwonego modelu do reklam "zaangażowano" ptaka o podobnym do koloru pióra ubarwieniu piór - pirangę szkarłatną.

Początkowo serię tworzyły dwa modele: czarny i czerwony. Pióra produkowano w czterech wielkościach:

  • Senior - 139 mm
  • Special - 136 mm
  • Junior/Juniorette - 116 mm
  • Lady - 116 mm

Później dodano model DeLuxe, w którym wąski pierścień na skuwce zastąpiono szerokim, jak to widać na reklamie obok. 

Tylko czarne i czerwone Duofoldy produkowano w latach 1921-25. Były wielkim hitem sprzedaży Parkera. W tym okresie sprzedano ponad 3  200 000 sztuk a wpływy z ich sprzedaży wyniosły ponad 16 milionów dolarów. 

Poniżej prezentacje tych dwóch odmian kolorystycznych.


Na początek Duofold Senior Black.

Długość zamkniętego pióra: 139 mm

Długość pióra bez skuwki: 132 mm

Średnica korpusu: 13 mm

Średnica skuwki: 15 mm

Waga pióra: 21 gr.



Kolejny model to Duofold Special Black.

Długość zamkniętego pióra: 136 mm

Długość pióra bez skuwki: 128 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 13 mm

Waga pióra: 17 gr.


Duofold Junior Black.

Długość zamkniętego pióra: 116 mm

Długość pióra bez skuwki: 108 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 13 mm

Waga pióra: 16 gr.


Duofold Juniorette (Lady) Black.

Długość zamkniętego pióra: 116 mm

Długość pióra bez skuwki: 106 mm

Średnica korpusu: 11 mm

Średnica skuwki: 12 mm

Waga pióra: 13 gr.


Duofold Lady DeLuxe Black.

Długość zamkniętego pióra: 116 mm

Długość pióra bez skuwki: 108 mm

Średnica korpusu: 11 mm

Średnica skuwki: 12 mm

Waga pióra: 14 gr.


Poniżej prezentacja wideo opisanych tutaj czarnych modeli Duofold.



I jeszcze jedna prezentacja, tym razem pokazująca jak rozebrać pióro i wymienić zbiornik na atrament w Dufoldzie.


A teraz czas na pióro w czerwonym kolorze. Z nich prawdziwym kultowym Duofoldem jest oczywiście model określany terminem Big Red, czyli Duofold Senior Red

Długość zamkniętego pióra: 139 mm

Długość pióra bez skuwki: 132 mm

Średnica korpusu: 13 mm

Średnica skuwki: 15 mm

Waga pióra: 22 gr.


Duofold Special Red.

Długość zamkniętego pióra: 132 mm

Długość pióra bez skuwki: 127 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 14 mm

Waga pióra: 18 gr.


Duofold Junior Red.

Długość zamkniętego pióra: 116 mm

Długość pióra bez skuwki: 109 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 14 mm

Waga pióra: 16 gr.


Duofold Lady DeLuxe Red.

Długość zamkniętego pióra: 115 mm

Długość pióra bez skuwki: 108 mm

Średnica korpusu: 10 mm

Średnica skuwki: 11 mm

Waga pióra: 15 gr.


Kolejna prezentacja wideo, tym razem modele Red.


Rok 1924 to cios dla firmy Parker. Firma Sheaffer wypuściła na rynek nowe pióro w zielonym kolorze - Sheaffer Lifetime Jade. Na dodatek zagwarantowała sobie monopol w koncernie DuPont na ten kolor na następne dwa lata. Tyle musiał czekać Parker nim mógł wypuścić swojego Duofolda w kolorze zielonym. Jak z tego widać rynek piór to nie była zabawa w piaskownicy ani dżentelmeńskie układy. 

Dopiero w 1926 roku pojawił się więc nowy kolor w linii Duofold - Jade, czyli zieleń przeplatana jaśniejszymi i ciemniejszymi odcieniami. 

 

W tym czasie zmieniło się sporo w produkcji materiałów. Kruchy ebonit został udoskonalony i utwardzony. Duofoldy były teraz robione z permanitu, specjalnej mieszanki produkowanej dla firmy Parker przez koncern DuPont. Rozpoczęto nową kampanię reklamową, w której wykorzystywano fakt, że pióra wykonane z permanitu potrafią wytrzymać upadek z wysokości 3000 stóp (na zdjęciu poniżej). W skutek wprowadzenia nowego modeli i tej kampanii reklamowej sprzedaż firmy Parker w roku 1926 przekroczyła 5 milionów dolarów.



Czas na prezentację modeli w kolorze Jade. Niestety z biegiem czasu okazało się, że tworzywo, z którego zrobiono korpus i skuwkę, ulega dekoloryzacji i ciemnieje. Obecnie modele bez dekoloryzacji są rzadko spotykane i osiągają wysokie ceny.

Duofold Senior Jade. 

Długość zamkniętego pióra: 139 mm

Długość pióra bez skuwki: 133 mm

Średnica korpusu: 13 mm

Średnica skuwki: 15 mm

Waga pióra: 23 gr.


Duofold Junior Jade.

Długość zamkniętego pióra: 116 mm

Długość pióra bez skuwki: 108 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 14 mm

Waga pióra: 16 gr.


Duofold Lady Jade. Dość duża dekoloryzacja korpusu. Spływak nieoryginalny, prawdopodobnie z Vacumatica. Czasami takich zmian dokonywał serwis Parkera, kiedy nie było już na składzie części z Duofoldów, więc stosowano zastępcze części z późniejszych modeli. 

Długość zamkniętego pióra: 115 mm

Długość pióra bez skuwki: 107 mm

Średnica korpusu: 11 mm

Średnica skuwki: 12 mm

Waga pióra: 13 gr.


Poniżej prezentacja wideo modeli w kolorze zielonym.


W 1927 roku pojawia się kolejny nowy kolor w linii Duofold - Lapis Lazuli


Duofold Special Lapis Lazuli.

Długość zamkniętego pióra: 133 mm

Długość pióra bez skuwki: 127 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 13 mm

Waga pióra: 19 gr.


Duofold Lady Lapis.

Długość zamkniętego pióra: 115 mm

Długość pióra bez skuwki: 106 mm

Średnica korpusu: 10 mm

Średnica skuwki: 11 mm

Waga pióra: 12 gr.


Tym razem film z Duofoldami w kolorze Lapis Lazuli.


Podczas podróży po dalekim wschodzie George Parker w Kyoto trafił on do sklepu, w którym zobaczył wazy w pięknym żółtym kolorze. Po powrocie do domu pokazywał wazę gościom i wszyscy byli zachwyceni tym kolorem. Postanowił więc dodać do linii Duofold także pióro w tym kolorze. Nazwano go Mandarin Yellow. Pióro w tym kolorze pojawiło się w 1926 roku. 


Procentowo sprzedaż kolorystycznych wersji Duofoldów kształtowała się następująco:

  • Jade                     34%
  • Red                      20%
  • Lapis Lazuli         17%
  • Black                   15%
  • Mandarin Yellow 13%

Obecnie ten ostatni kolor jest najwyżej wyceniany na rynku.


Kolejnym modelem był Duofold Pearl and Black. Jego wprowadzenie na rynek miało miejsce w 1928 roku i było odpowiedzią na podobny model Sheaffera.

Parker jednak chciał wykorzystać prawdziwą masę perłową do produkcji tego pióra. Procedura pozyskiwania tego materiału oraz produkcja były tak drogie, że nie było możliwości, aby to pióro w rozmiarze Senior sprzedawać w standardowej cenie Duofolda czyli 7 dolarów. 

Duofold Pearl nad Black nazwany został Deluxe Duofold i model Senior sprzedawany był w cenie 10 dolarów. Dodatkowo na skuwce dodano trzeci pierścień. Niestety i ta nowa mieszanka także ulega z czasem dekoloryzacji. 


Duofold Senior Pearl and Black. Korpus i skuwka częściowo zdekoloryzowane. Stalówka nie pochodzi z tego modelu, ale z Duofolda z lat 50-tych. 

Długość zamkniętego pióra: 139 mm

Długość pióra bez skuwki: 131 mm

Średnica korpusu: 13 mm

Średnica skuwki: 15 mm

Waga pióra: 22 gr.


Duofold Junior Pearl and Black. Dekoloryzacja korpusu. Skuwka w prawie idealnym stanie. 

Długość zamkniętego pióra: 115 mm

Długość pióra bez skuwki: 108 mm

Średnica korpusu: 12 mm

Średnica skuwki: 13 mm

Waga pióra: 16 gr.


Duofold Lady Pearl and Black. Dekoloryzacja korpusu. Spływak prawdopodobnie zastępczy z modelu Vacumatic. 

Długość zamkniętego pióra: 114 mm

Długość pióra bez skuwki: 105 mm

Średnica korpusu: 11 mm

Średnica skuwki: 12 mm

Waga pióra: 12 gr.


Duofold Lady Pearl and Black. Dekoloryzacja korpusu. Ta wersja Lady posiada klips. 

Długość zamkniętego pióra: 115 mm.

Długość pióra bez skuwki: 106 mm.

Średnica korpusu: 10 mm.

Średnica skuwki: 12 mm.

Waga pióra: 13 gr. 


W komplecie z piórem można było także kupić ołówek. 


Prezentacja wideo piór Pearl and Black poniżej.


Oraz prezentacja kolejnego pióra Duofold Lady Pearl and Black:


Wraz z modelem Pearl and Black zakończyła się pierwsza seria Duofoldów określanych terminem Flat Top. Rynek zaczynał ewoluować i modele te zaczynały już wyglądać przestarzale w porównaniu z opływowym modelem Balance Sheffera. Parker zdecydował więc unowocześnić linię Duofold.